Pandemia generata de COVID-19 a creat un pretext pentru multe companii fie pentru regandindirea afacerilor lor, fie pentru reorganizarea acestora. Aceasta a schimbat radical cererea de produse și servicii din fiecare sector de activitate. În același timp, a fost surprinzător de cât de bine și cât de rapid s-au adaptat multe companii, obținând un nivel ridicat de vizibilitate, agilitate, productivitate și conectivitate cu clienții, păstrându-și totodată capitalul financiar. De exemplu, principalii retaileri și-au consolidat operatiunile de vanzare prin sistemul online, livrând produse la mii de clienți aflați în casele lor. Un alt exemplu se referă la serviciile medicale la distanta – de neimaginat pana la declararea starii pandemice.
Izolarea pe durata starii de urgenta si distantarea sociala a condus la digitalizarea afacerilor, fapt care a constituit premiza unui record in productie, vanzari sau servicii, etc, pentru anumite sectoare de activități. În acest fel multe companii si-au dat seama că pot aspira la mult mai mult decât la o simplă reîntoarcere sigură la muncă. Vor să ia ceea ce au învățat în timpul crizei COVID-19 și să creeze un nou tip de afacere, un mod nou de performanță operațională prin digitalizare.
Pentru a face fata crizei sanitare, companiile vor trebui să realizeze necesitatea digitalizarii afacerilor lor. Digitalizarea operațiunilor comerciale va constiui un joc dinte eficiență și reziliență intrucat noile tehnologii digitale îmbunătățesc deja capacitatea companiilor de a intui posibile probleme, de a lua decizii eficiente și de a se adapta rapid la noile situatii de criza.
Ne așteptăm ca digitalizarea afacerilor sa permită companiilor să răspundă mai bine nevoilor clienților lor și să îmbunătățească agilitatea și capacitatea de reacție a operațiunilor fără să implice costuri mari. Cercetările arată că companiile realizează deseori îmbunătățiri semnificative și simultane pe mai multe direcții de performanță atunci când integrează tehnologii digitale avansate în întregul lanț de valoare.
Locurile de muncă ale multor oameni au fost schimbate fundamental de pandemia COVID-19. Angajații au fost nevoiți sa se adapteze rapid la noua situatie, să învețe cum să îndeplinească sarcinile de la distanță, folosind instrumente digitale pentru a comunica și colabora cu colegii și cu superiorii. Trecerea la următoarea normalitate va consta in nevoia de personal cu abilități analitice și tehnice avansate. Unele companii au stimulat in această perioadă abilitățile propriilor angajati, apeland la persoane din interiorul companiei pentru instruirea celorlalti angajati. In perioada postcriza, organizațiile vor trebui să își dezvolte în mod semnificativ programele de calificare, de perfecționare și specializare, pentru a dezvolta o forță de muncă cu capacitățile necesare pentru a-și desfășura operațiunile reconfigurate. De exemplu, o societate poate aplica abordări analitice avansate pentru a îmbunătăți productivitatea operațiunilor sale. Cum? Prin inființarea unei școli interne de instruire, care sa implice propriii angajați cu abilitățile si experianta de care au nevoie pentru a derula proiecte de instruire, calificare sau recalificare interna.
Recuperarea de dupa criză va fi, de asemenea, un catalizator pentru schimbările care vor veni. Munca la distanță va deveni normalitate pentru mulți angajați si multe companii, provocate să se adapteze la modelele noi de operare cu personalul intern prin intermediul instrumentelor de conectare digitală.
Indiscutabil, personalul calificat joacă un rol important pentru succesul unei afaceri, indiferent de obiectul de activitate al companiei. Întreprinderile mici de multe ori nu îsi pot permite financiar sa-si instruiasca propriii angajati sau să acorde timpul necesar personalului pentru a participa la procesul de formare în timpul orelor de lucru. În mod similar, proprietarii de afaceri adesea constată că formarea disponibilă este prea costisitoare, nespecifică si inadecvată pentru nevoile individuale ale afacerii lor. Ce poate ajuta? Asistarea antreprenorilor pentru pregătirea planului de afaceri si propuneri de finantare pentru formare, sau asistenţă în coordonarea sau identificarea de programe de formare pentru dezvoltarea afacerii concrete.
In concluzie, pandemia cu Covid-19 reprezintă o provocare pentru companii iar rezilienta la aceeasta criza poate fi depasita prin modul nou de lucru al angajatilor in companie. Cursurile de competențe digitale, formator sau responsabil cu protecția datelor pot contribui la reziliența firmei, facilitand adaptarea la noile conditii de munca și noile modele de business.
Sursa:
Cercetările realizate de Forumul Economic Mondial, în colaborare cu McKinsey